Close

Cum să lansezi un magazin online cu un giveaway

Distribuie articolul

Dacă vrei să lansezi un nou magazin online (sau o nouă linie de produse), un giveaway poate fi o metodă bună de a face asta. 

Dar… dacă faci giveaway-uri cum face toată lumea, o să ai rezultatele pe care le are toată lumea: câteva like-uri în plus, niște bani dați pe produsele oferite, câțiva oameni nemulțumiți care te vor bate la cap că de ce nu au câștigat – întreabă-mă de unde știu asta…

Ah, și cel mai important, ajungi să fii cunoscut ca ăla/ăia care dau pe gratis

Dacă nu faci un giveaway cu scopurile bune, acesta poate fi unul sau mai mulți pași înapoi decât înainte. 

Scopul unui Giveaway

Ok, atunci care e scopul unui giveaway?

Dacă ai răspuns: ca lumea să afle de tine ai răspuns bine. Dar dacă ai răspuns doar lucrul ăsta, e un pic greșit. 

Evident. Un giveaway trebuie să ajute la a face magazinul tău online mai cunoscut. Dar nu e singurul scop. 

Am învățat de la Trump că orice tip de publicitate e publicitate pozitivă, dar nici tu, nici eu nu suntem Trump. 

Ideea este că scopul pentru giveaway este strâns legat de ce vei oferi. 

Dacă vrei doar să fii cunoscut, atunci poți oferi realmente orice. Ipad. Macbook. Iphone. Un BMW Seria 7 nou-nouț (dacă faci asta te rog să mă anunți și pe mine). 

Problema cu o astfel de abordare e că vei atrage genul acela de oameni care se vor plânge că nu au câștigat. 

Ei bine, scopul unui giveaway este să atragă clienții potriviți pentru magazinul tău online

Pe lângă asta, mai avem câteva obiective: 

  • vindem (da, un giveaway făcut corect te va ajuta să vinzi mai mult)
  • Să atragem clienți pe termen lung
  • Să crești active pentru afacerea ta (mai târziu în articol îți spun care e unul din cele mai importante active pe care le poți avea într-un magazin online)

Și atunci, cum facem un giveaway potrivit?

Mă bucur că ai întrebat 🙂 chiar despre asta voiam să îți spun în continuare. 

Cum faci un giveaway

Pentru un giveaway ai nevoie de următoarele:

  • Produsele pe care vrei să le dai
  • O strategie să atragi înscrieri 
  • O strategie de monetizare
  • O strategie de retenție a clienților atrași

Ce produse vrei să dai?

Sau, poate mai bine am întreba în felul următor: Ce produse ar vrea clienții tăi ideali să primească?

Înainte să lansezi un giveaway ar fi indicat să ai o idee despre care sunt cele mai dorite sau interesante produse pe care le vinzi. Iar dacă nu ai încă astfel de produse, fă rost de ele. 

După ce ai găsit produsele, trebuie să ne gândim cât vom da. 

Ca să putem atrage cât mai bine, ar trebui ca produsele oferite să valoreze (la prețul de vânzare) undeva între 500 – 1000 lei. Dacă nu ai produse așa de scumpe, nu e problemă, oferi un set de produse 😀.

Dacă ceea ce oferi nu are valoare percepută nu va aduce prea multe înscrieri, și nu va fi prea profitabil pentru tine. 

Cum atragi înscrieri?

Aici e partea care pare cea mai ușoară, dar poate îți poți prinde urechile foarte ușor. 

De cele mai multe ori se face o postare pe rețelele de socializare, și regulile sunt în felul următor: 

  • Dă like paginii
  • Dă like postării
  • Dă un share
  • Dă tag la un prieten
  • Și cam atât

Ei bine, e ok, dar poate fi și mai bine. 

Problema cu like-urile și follow-urile este că în ziua de azi o postare organică greu ajunge la cei care ți-au dat follow (mulțumim TikTok).

Ok, atunci ce e de făcut? 

Ce ar fi dacă înscrierea în giveaway ar fi condiționată de a se înscrie undeva unde ai putea să-i accesezi foarte ușor? Dacă s-ar înscrie pe o platformă unde ai acces direct la acești potențiali clienți, fără să fi limitat sau controlat de către altcineva?

Bun venit în lumea email & SMS marketing. 

Da. 

Înscrierea în giveaway se va face prin înscriere pe lista ta de email și/sau de SMS.

Și asta înseamnă că nu mai trebuie să dea lumea share și like? 

Ba da. 

Aici vreau să introduc conceptul de viral giveaway

Practic, trebuie să gândim giveaway-ul în așa fel încât cu cât mai mulți oameni se înscriu, cu atât mai mulți oameni vor fi încurajați să se înscrie. 

Cum facem asta?

Pentru fiecare share, pe fiecare platformă, persoana înscrisă mai primește o șansă de câștig. 

Cu cât share-uiește mai mult, cu atât are mai multe șanse să câștige. Cu cât are mai multe șanse să câștige, cu atât mai multă lume știe de giveaway. 

Și, evident, pentru că ai ales un produs (sau mai multe produse) potrivit(e), se înscrie doar cine trebuie să se înscrie. 

Ok. Se înscrie lumea. Dar cum facem bani până la urmă?

Cum monetizezi un giveaway?

Acum vine partea mai interesantă. Vrem să și facem bani din giveaway, nu doar să fim cunoscuți. 

Până acum am vorbit de premiul cel mare, dar nu ți-am spus de celelalte premii. 

Nimeni nu spune că trebuie să oferi un singur premiu. 

Poți oferi mai multe. 

Iar premiul 2 (sau, premiul secundar) poate fi oferit la mai multe persoane 🙂.

Ce poate fi premiul 2? 

Ce zici de un voucher de 30% la prima (sau următoarea) comandă? 

Cam toate platformele de e-commerce îți dau posibilitatea de a limita numărul de folosiri ale unui cupon. 

Și ca să te asiguri că cei înscriși vor beneficia de premiu, poți pune o dată de expirare pentru cupon. 

Cum le spui de acest cupon?

În primul rând trebuie să scrii despre asta în regulile competiției. 

În al doilea rând… de ce crezi că înscrierea se face prin abonarea la lista de email și/sau SMS 🙂?

Pentru că aici îi poți anunța și le poți aduce aminte să cumpere profitând de premiul pe care l-au câștigat.

Și dacă îi și suni primești puncte bonus din partea mea. 

OK… dar de câte comenzi ai nevoie ca să fie un giveaway profitabil?

Pentru că o imagine face cât 1000 de cuvinte, am făcut un mic calcul pe care e mai ușor să îl vezi decât să îl explic:

Dacă vrei să te joci și tu cu fișierul acesta, aici e link-ul, trebuie doar să îl copiezi. 

Practic dacă produsele pe care le dai te costă 300 lei, mai promovezi cu reclame giveaway-ul, dacă ai 20 de comenzi cu o Valoare medie pe comandă (VMC) de 200 lei (sau după reducere de 140), ieși pe plus cu… 100 lei. 

Dacă ești la început de drum cu magazinul tău online, s-ar putea ca asta să fie un rezultat realsit. Dacă vrei să lansezi o nouă linie de produse, și ai deja o bază de urmăritori, în funcție de cât de atractive sunt produsele, poți face de cel puțin 10 ori mai mulți bani.

Dar revenim la măreața sumă de 100 lei.

Știu că nu poate părea mult…dar ești antreprenor cu perspectivă și viziune. Știu asta. Doar citești acest articol. 

Vreau să îți prezint două modalități de gândire. 

Gândirea 1: m-am strofocat să fac un giveaway și m-am ales cu 100 de lei, sau poate chiar ai pierdut bani…

Gândirea 2 (aceea a antreprenorului care gândește pe termen lung, la fel ca tine): am achiziționat 20 de clienți, pe gratis, și, de fapt, am și făcut 100 lei. Și pe lângă asta mai am încă vreo 200 de persoane în lista de email/SMS cărora le pot vinde. 

Probabil că rata de conversie dintre cei ce s-au înscris în giveaway va fi de 10%. Așa că dacă ai 200 de persoane înscrise e foarte probabil că vei avea 20 de comenzi. 

Nimic nu e bătut în cuie, ci poate varia foarte mult în funcție de cât de mult le amintești oamenilor că pot să profite de reducere, de cât de mult sunt dorite produsele tale și, poate cel mai important, dacă reducerea se încheie după data de 15 a lunii – știm cu toții de ce. 

Dar asta ne aduce la ultimul și cel mai important punct pe care trebuie să îl implementăm.

Cum facem pe clienții atrași să cumpere din nou și din nou

Acesta e, de fapt, motivul pentru care facem acest tip de giveaway. Nu să creștem recunoașterea brand-ului (deși vom face asta), nu să avem mai multe like-uri și follow-uri (deși se va întâmpla și asta), ci să achiziționăm clienți la un preț cât mai mic (sau poate chiar la profit). 

Cum am spus, în cazul nostru avem acum 20 de clienți, și probabil vreo 200 de oameni care s-au înscris în lista noastră de email/SMS. 

Acum, pe toată perioada cât vor fi abonați vom putea comunica cu ei. Evident, dacă tot ce le vei trimite e „cumpără de la noi, cumpără de la noi, cumpără de la noi” îi vei alunga la fel de repede pe cum i-ai atras. 

După ce s-au abonat, trebuie să le oferi valoare. Informații, materiale educative, un pic de divertisment. Ideea e că după ce vor citi (sau viziona) ce le-ai trimis să simtă că au câștigat ceva. 

Gary Vaynerchuk spune că din 4 mesaje, 3 trebuie să ofere valoare, iar doar unul să ceară ceva. Aceasta ar fi rația minimă. Mai ales dacă ești la început, poți oferi 4, 5, poate chiar mai multe materiale informative, educative, distractive, înainte să le ceri să cumpere din nou de la tine. 

Și pentru că nu vreau să te las în pană de idei, hai să vedem ce ai putea să le trimiți, după caz:

  • Magazin de jucări: jocuri pe care le pot face părinții împreună cu copiii lor pentru a suda și mai mult relația dintre ei
  • Magazin de haine: diferite outfit-uri de sezon, sau trenduri în modă
  • Magazin de electronice: să spunem că vinzi și telefoane, poți vorbi despre cum poți face poze bune cu telefonul
  • Magazin de mobilă: despre cum îți poți amenaja o anumită cameră din casă

Lista poate continua la nesfârșit, așa că nu o să o continui eu aici și acum. Dar ai prins ideea.

Odată ce ai pus mâna pe clienții aceștia, trebuie neapărat să le trimiți cel puțin odată pe săptămână ceva interesat, ceva educativ, ceva distractiv. 

O altă metodă foarte bună prin care poți fideliza clienții e să-i încurajezi să descarce aplicația mobilă a magazinului tău online. Dar nu ai o aplicație, vrei să spui? Nicio problemă.

În a doua jumătate a anului acesta dorim să oferim un nou serviciu pentru dezvoltarea unei aplicații mobile pentru magazinul tău online, iar serviciul acesta va fi de 5 ori mai accesibil decât orice vei găsi în altă parte. Dacă ești interesat, înscrie-te pe lista de așteptare. 

Cât de mult să tot faci giveaway-uri?

Probabil că întrebarea asta ți-a tot venit în minte de când ai început să citești articolul. Cât să tot faci pe giveaway-uri?

Păi…poți să nu mai faci niciuna. 

Mai ales dacă a avut un succes mare și acum ai deja o bază stabilă pe care poți construi mai departe, s-ar putea să nu mai fie nevoie de giveaway-uri. 

Dar dacă totuși vrei să mai faci, cât de des (sau cât de rar) să le faci în așa fel încât să nu pari că ești magazinul ăla care are tot timpul reduceri și giveaway-uri

Eu aș spune că poți face maximum de 4 ori pe an – una pe anotimp. 

Dacă nu vrei așa de multe, poți face una pe an, când vrei. Poate în trimestrul 4 pentru că atunci lumea e mai pregătită să cheltuie. 

Evident, poți folosi aceeași strategie de fiecare dată când faci un giveaway 😀.

Concluzie

Dacă vrei să lansezi oficial un magazin online, giveaway-urile pot fi o modalitate bună, dacă le faci cum trebuie. 

Iar în acest articol ai aflat cum poți să le faci în așa fel încât să ieși pe plus. 

Poți să te apuci de a face un giveaway chiar acum. 

Abonează-te la newsletter

Primește sfaturi despre cum să îți promovezi afacerea online

Mai multe articole

Strategie Marketing

Cum să atragi clienții potriviți

Ai început o campanie de marketing. Reclamele merg. Cheltui poate câteva mii de lei pe lună (sau euro chiar). Telefonul sună. Căsuța de mail se

Ai nevoie de ajutor cu promovarea afacerii tale în mediul online?

Suntem aici ca să te ajutăm!

— CHESTIONAR GRATUIT —

Cum stai cu marketingul?

Completează un chestionar rapid care îți va arăta punctele forte și slabe în marketingul pe care îl faci